Yasmine Hamdan
Al Jamilat
CD
world

Met haar debuut solo album Ya Nass (2013), introduceerde Yasmine Hamdan haar persoonlijke, moderne variant op Arabische pop.

Op Al Jamilat ('The Beautiful Ones'), gaat ze verder met haar muzikale onderzoek, terwijl ze ook de veranderingen in de Arabische wereld in het oog houdt.

Terwijl Yasmine's zang zeker verbonden is met de tradities van de Arabische muziek (weliswaar met een onconventionele en frisse benadering), zijn de structuren en arrangementen van de songs heel anders, en verwerkt ze er elementen uit de hedendaagse westerse elektronische, pop en volksmuziek in.

Yasmine is een dwaler, ze leefde in een half dozijn landen en is ondergedompeld in even zo vele culturen. Het maken van dit album kon dus niets anders worden dan een reis, waarop zij geluiden en ideeën verzameld en samengevoegd, verrijkt door haar sociaal-politieke bewustzijn die altijd door haar teksten loopt.

Door de release van het Ya Nass album kreeg zij enorme aandacht in Europa en Amerika, maar ook in Noord-Afrika en het Midden-Oosten (waar Yasmine Hamdan al sinds The Soapkills een iconische status geniet).

Ze voerde prestigieuze shows op vier continenten uit (met inbegrip van een reeks concerten voor de lancering van de Jim Jarmusch film "Only Lovers Left Alive").

Yasmine Hamdan, de vrouwelijke helft van het Libanese underground-duo Soapkills, is met Al Jamilat aan haar tweede soloalbum toe. Voor de opnames trok ze naar de studio van Sonic Youth in Hoboken, New Jersey, waar ze de 11 demo's, opgenomen tijdens treinritten, vliegreizen en op hotelkamers, verder afwerkte met Steve Shelley (die ook de drumpartijen op het album voor zijn rekening nam), multi-instrumentalist Shahzad Ismaily (Laurie Anderson, Lou Reed, John Zorn, Marc Ribot) en producers Luke Smith (Veulens, Depeche Mode, Lily Allen) en Leo Abrahams (Brian Eno, Carl Barât).

Alle nummers op Al Jamilat zijn originele composities, alleen het titelnummer, een ode aan de vrouwelijkheid, is een uitzondering, want dat is een muzikale interpretatie van een gedicht van de Palestijnse dichter Mahmoud Darwish.

Hamdan zingt in een variatie aan Arabische dialecten, maar voor wie die talen niet machtig is en toch benieuwd is naar waar Yasmine het in haar nummers dan wel over heeft, geeft de zangeres zelf mee: "As for my own lyrics, my top ten list of topics are relationships, manipulation, self-reflection, self-mocking, deception, lust, sin, fear, love and rebellion."

Met haar westerse indie pop met vocalen in het Arabisch bewijst Yasmine Hamdan nog maar eens dat "wereldmuziek" in twee richtingen kan of zelfs moet werken.

Ook verkrijgbaar:
LP
World
Yasmine Hamdan
Ya Nass
CD
World
Yasmine Hamdan
Ya Nass